انواع قالب لایت فرم

قالب لایت فرم

یکی از مصالحی که به طور مکرر می توانید در سازه های جدید شهری بینید نمای قالب های لایت فرم است که طراحی جدیدی به نمای پروژه های بتنی داده اند. امروزه در ساخت سقف ها و دیواره های تونل ها و زیرگذرها و پارکینگ ها اغلب از قالب لایت فرم استفاده می شود. این قالب ها در طرح های گوناگونی ساخته می شوند و نقش موثری در سرعت اجرای پروژه ها دارند.

قالب های لایت فرم همان طور که از اسمشان پیدا است قالب هایی سبک و با اشکال گوناگون هستند. این قالب ها کاربردی برای زدن سقف های بتنی می باشند. این قالب ها از جنس پلیمر پلی اتیلن در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی شیمیایی ساخته می شوند و از ویژگی های و مزایای گوناگونی در ساخت سازه ها و پروژه های عمرانی برخوردار می باشند. قالب های لایت فرم استحکام خوبی در تحمل بتن دارند.

یکی از مزایای قالب لایت فرم این است که این قالب ها به راحتی کارگذاشته می شوند و سقف ها و بخش های مختلف سازه که با کمک این قالب ها برپا می شود، به سرعت به اجرا در می آیند. در واقع سرعت در اجرای پروژه های ساختمانی از مهمترین مزایای استفاده از این قالب های سبز یا مشکی پلی اتیلنی به شمار می آید. در واقع برای آن دسته از سازندگانی که زمان بندی مشخصی برای اتمام سازه و پروژه ی خود در پیش دارند بهترین گزینه برای اجرای سقف ها قالب های لایت فرم محسوب می شوند که کار گذاشتن آن ها را حتی می توانند به یک کارگر ساده بسپارند و نیازی به نیروی متخصص کارآزموده ندارد.

قالب لایت فرم

انواع و اقسام قالب های لایت فرم

قالب های لایت فرم در انواع متعددی تولید می شوند. این قالب های پلیمری که از استحکام و دوام و طول عمر بالایی برخوردارند جایگزین های بسیار مناسب و به صرفه ای برای بلوک های یونولیتی شمرده می شوند. قالب های لایت فرم در ابعاد و اندازه های 46 و 65 برای عرض و همین طور در طول های متفاوت سی سانتی متری، 40 سانتی، 50 سانتی و صد سانتی متری ساخته شده و بازار مصالح ساختمانی می شوند.

قالب های عرض 46 سانتی متری دارای مشخصاتی نظیر ارتفاع 25 سانتی و طول یک متری هستند. این قالب ها مشکی یا سبز رنگ بوده و چیزی حدود چهار کیلوگرم وزن دارند. 3 تا قید فلزی ثابت از جمله ملحقات این قالب های 46 سانتی محسوب می شوند. در هر بسته از این قالب های 46 سانتی پلی اتیلنی نه تا قالب جادهی شده است. برای یک کانتینر 40 فوتی ظرفیت حمل برآورد شده ی بسته های این قالب ها حدود 970 عدد می باشد.

قالب های لایت فرم عرض 65 سانتی دارای وزنی معادل 5 کیلوگرم بوده و در هر بسته از این قالب ها 13 عدد جادهی شده است. یک کانتینر 40 فوتی می تواند تعداد 520 عدد از این قالب های 65 سانتی متری سبز یا مشکی رنگ را در خود جا بدهد.

برای درپوش های انتهای قالب های 46 سانتی ابعادی معادل عرض 45 و ارتفاع 25 سانتی متر طراحی شده است. همچنین ضخامت این درپوش ها را ده سانتی متر برآورد کرده اند. نه دهم کیلوگرم وزن این درپوش های پلی اتیلنی است که در هر بسته از آن ها دوازده عدد جا گرفته است.

درپوش های پلاستیکی پلی اتیلنی برای قالب های 65 سانتی متری لایت فرم چیزی حدود یک و نیم کیلوگرم وزن دارند که این ها هم ضخامت ده سانتی متری داشته و در ابعاد 65 در 25 عرضه می شوند. تولید کننده در هر بسته از  این درپوش های لایت فرم دوازده تا از این درپوش ها را جادهی کرده است.

قالب لایت فرم

مزیت هایی که قالب های لایت فرم دارند

برای سازه هایی که با قالب های لایت فرم سقف آن ها زده می شود مزیت های متعددی شمرده شده است. سازنده ی این سازه های حداقل پنجاه بار در پروژه های متعدد می توانند از اینقالب های لایت فرم استفاده کنند. این قالب ها نسوز هستند و به دلیل اینکه پلیمر پلی اتیلن در ساخت آن ها استفاده شده است از مقاومت خوبی در برابر ضربات موجود در محیط ساختمانی و اشتعال و آتش سوزی برخوردارند. شرکت ها و کارگاه های صنعتی تولید کننده ی قالب های لایت فرم برای خریداران این قالب ها یکسال گارانتی همراه با آموزش رایگان چگونگی نصب و کار بتن ریزی ارائه می دهند.

از مهمترین مزیت هایی که برای سازندگان و استفاده کنندگان این نوع قالب می توان شمرد، بازگشت سرمایه است که با زدن اولین سقف به جیب سرمایه گذار پروژه ی عمرانی برگشت داده می شود. این قالب های لایت فرم زیبایی و طراحی خوبی به نمای ساختمان های مدرن می دهند و از آن ها برای بخش نمای لابی ها، پارکینگ ها، استخرها، و سالن ها اجتماعات و سالن های همایش و آمفی تئاترها می توان استفاده کرد. در کنار تمامی موارد ذکر شده باید این نکته را افزود که نگهداری این قالب ها در سر ساختمان بسیار آسان است و هزینه ی زیادی برای انبارداری و نگهداری روی دست صاحب پروژه نمی گذارد.

کم جاگیری این قالب ها خود به نوعی مزیت آن ها شمرده می شود. این قالب ها شکسته نمی شوند و صدمه ای به محیط زیست اطراف محل اجرای پروژه و کارگاه ساختمانی وارد نمی کنند. استفاده از قالب های لایت فرم محدودیت اقلیمی و آب و هوایی ندارد و دچار زنگ زدگی و خوردگی در محیط های شرجی نمی شوند. حمل و نقل قالب های لایت فرم از محل تولید تا محل اجرای پروژه بسیار راحت و کم هزینه است. در صورتی هم که خرید قالب لایت فرم را مستقیم از تولید کننده انجام داده باشید دست واسطه کوتاه شده و هزینه ی کمتری برای آن پرداخت خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *