تعداد استفاده قالب لایت فرم

لایت فرم

قالب های لایت فرم یا مدولار را جایگزین های مناسبی برای بلوک های یونولیتی و یا تیرچه درجا می دانند. بلوک های یونولیتی مدت ها است در ساختمان ها برای کف و سقف ها و دیوارها به کار می روند. با این حال بلوک های یونولیتی پلی استایرنی معایبی داشته و دارند که باعث شده است از قالب های لایت فرمی به جای آن ها برای زدن سقف سازه ها استفاده بشود. قالب های لایت فرمی را می توانید در رنگ های سبز یا مشکی ببینید. این قالب ها در طرح ها و اندازه های گوناگونی به کار برده می شوند. قالب های لایت فرم سبک هستند و حداکثر وزن برای آن ها پنج کیلوگرم برآورد شده است.

قالب لایت فرم از پلیمر پلی اتیلن ساخته شده اند برای همین هم از مقاومت خوبی در برابر ضرباتی که در کارگاه های ساختمانی ممکن است بر آن ها وارد بشود برخوردارند. کار کردن با این قالب ها بسیار آسان است و شرکت های سازنده ی این قالب ها در موقع فروش آموزش نصب و کارگذاری رایگان را ارائه می دهند. در ایران سال های سال است که کارگاه ها و کارخانجات زیادی روبه تولید و ساخت قالب های مدولار لایت فرم آورده اند. این قالب ها در عین اینکه گران به نظر می رسند ولی پس از زدن سقف اول تمام هزینه ها را به جیب سازندگان برمی گردانند.

قالب لایت فرم چه مزایایی برای ساختمان دارد؟

ساختمان هایی که در ساخت آن ها از قالب های لایت فرم استفاده شده است از مزیت های گوناگونی نسبت به دیگر سازه ها برخوردارند. کاهش وزن مرده سقف و پایین آمدن وزن نهایی ساختمان را باید یکی از مهمترین مزایای قالب لایت فرم شمرد. همچنین سرعت زدن سقف و کف با قالب های لایت فرم خیلی بیشتر از استفاده از دیگر انواع مصالح می باشد. این قالب ها در کارگاه هایی جدا از پروژه ی ساختمانی ساخته شده و به سر ساختمان آورده می شوند. بنابراین سرعت اجرای پروژه ی ساختمانی با استفاده از قالب لایت فرم بیشتر است. قالب های لایت فرم شکسته نمی شوند و آلودگی مثل آلودگی بلوک های یونولیتی در سر پروژه ایجاد نمی کنند و به محیط زیست صدمه نمی رسانند.

لایت فرم

برای کارگذاشتن قالب های لایت فرم و زدن سقف با آن ها نیازی به تیم متخصص نیست و حتی با کمک یک کارگر ساده هم می توان کار کار گذاشتن قالب ها و عملیات بتن ریزی را انجام داد. برخلاف اینکه قیمت قالب لایت فرم گران به نظر می رسد، ولی در نهایت قالب های لایت فرم با زدن چند سقف بسیار به صرفه تر می باشند. به دلیل مواد خاصی که در ساخت این قالب ها به کار رفته است این قالب ها غیرقابل اشتعال هستند و در مواقع آتش سوزی صدمه نمی بینند. ساختمان و یا سازه ای که سقف و کف آن با قالب های لایت فرم زده شده است سبک هستند و در عین سبکی از مقاومت خیلی خوبی در برابر حوادثی نظیر زلزله برخوردارند.

قالب لایت فرم را چند بار می شود استفاده کرد؟

برخلاف دیگر مصالح ساختمانی، قالب های لایت فرم را بارها و بارها می توان استفاده کرد. به طور متوسط ابزار شده که این قالب ها قابل کاربرد تا پنجاه بار می باشند. این تعداد قابلیت استفاده باعث می شود تا سازندگان با استفاده از این قالب ها سقف های بیشتر و سازه های بیشتری را بتوانند راه اندازی کنند. کارخانه ها و کارگاه های تولیدی قالب های لایت فرم را با گارانتی تحویل خریداران می دهند. بنابراین در صورتی که احیانا قالبی شکسته شد می توانید آن را پس داده و یکی نو به جای آن تحویل بگیرید.

انبار داری این قالب ها پس از اتمام پروژه ی عمرانی بسیار ساده است و نیاز به جای بسیار بزرگ و یا صرف قیمت های گزاف برای نگهداری آن ندارد. برای هر پانصد متر سقف خیلی راحت می شود از قالب های لایت فرم در بین تیرچه ها استفاده کرد و بعد از کار گذاشتن میلگردها کار بتن ریزی را انجام داد. برای همین هم به این قالب های مدولار یا لایت فرم چند بار مصرف می گویند. آنچه مسلم است این است که با یکبار خرید این قالب ها، سقف ها و کف های متعددی بنا می شوند و سازنده هر بار مجبور نیست پول برای خرید قالب لایت فرم صرف نماید.

اجرای لایت فرم

چگونگی کاربرد قالب لایت فرم

برای کار گذاشتن قالب های لایت فرم، ابتدا قالب ها را بر اساس محاسبات صورت گرفته در طول هم به همدیگر متصل می کنند و پس از اتصال دادن با گیره های مناسب، آرماتوربند آن ها را در فاصله های ایجاد شده بین تیرچه های سقفی کار می گذارد. پیش از کار گذاشتن قالب ها حتما باید کار زیرسازی به دقت به اجرا در آمده باشد. زیرسازی با جک ها و پروفیل های چوبی یا گاها فلزی انجام می شود. پس از اینکه قالب ها را به دقت کار گذاشتند، نوبت به عملیات بتن ریزی می شود. برای بتن ریزی غالبا نیازی به چرب کردن قالب های لایت فرم نیست.

این قالب ها طوری ساخته شده اند که خیلی راحت و با کمک یک اهرم از بتن کنده می شوند و دوباره و چند باره مورد استفاده در دیگر سقف ها قرار می گیرند. پس از کار گذاشتن قالب ها میلگردهای حرارتی را آرماتوربند نصب کرده و اسپیسرها را روی قالب ها می گذارد. در این مرحله نوبت به بتن ریزی می شود. دقت در تهیه بتن و نوع و میزان مواد موجود در آن باعث می شود سقف ها و کف هایی یکدست و شکیل به دست آمده و طراحی نوینی در نمای سازه صورت بگیرد. عملیات بتن ریزی که به اتمام رسید، می گذارند بتن خودش را بگیرد. بعد از تقریبا یک هفته قالب ها به راحتی از بتن کنده می شوند و برای استفاده در سقف بعدی و سقف های بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *