مقایسه قالب وافل و قالب لایت فرم

قالب وافل

زمانی که مهندسان ساختمانی به فکر کاهش و حذف بتن ناکارآمد در دال های ساختمانی افتادند، پای قالب های وافل به میان آمد. در واقع قالب های وافل نوعی تحول در حوزه ی پروژه های عمرانی به حساب می آیند. قالب های وافل نقش اساسی در حذف بتن ناکارآمد و کاهش بار مرده ی ساختمانی دارند. قالب های پلاستیکی وافل را در طرح های مختلفی می توان پیدا کرد. این گوناگونی طرح ها نقش مهمی در زیباتر شدن نمای ساختمان ها دارند. آثار مربوط به قالب های وافل را می توان در سقف های پارکینگ ها، دیواره و سقف های تونل ها و زیرگذرها و… مشاهده کرد. قالب های پلاستیکی وافل از جنس پروپیلن ساخته شده اند که بارها و بارها می توان از آن ها در بخش های مختلف و اجرای پروژه های ساختمانی استفاده کرد.

قالب های وافل در دو طرح قالب وافل یک طرفه و دو طرفه ارائه می شوند. این قالب ها هر کدام مزایای خاص خودشان را برای اجرای سقف ها دارند. در صورتی که سازنده بخواهد بار مرده و زنده را به یک سو و یک راستا انتقال بدهد از قالب وافل یک طرفه استفاده می کند که کارآیی آن نظیر سقف تیرچه بلوک خواهد بود. اما قالب های وافل دو طرفه برای پیاده سازی سقف های مشبک مورد استفاده قرار می گیرند و بار را در دو راستا انتقال خواهند داد. در اصطلاح باید گفت که قالب های وافل دو طرفه بار زنده و مرده ی سقف را به همه ی تیرهای کار گذاشته شده در سقف پخش می کنند. قالب های وافل دو طرفه قالبا به شکل های مربعی مکعبی شکل هستند به نوعی بهینه سازی در دال بتنی سقف را پیش می آورند.

قالب وافل

آشنایی با قالب لایت فرم

قالب لایت فرم را جایگزین های مناسبی برای بلوک های پلی استایرنی یا همان یونولیت های سقفی به شمار آورده اند. این قالب ها از جنس پلی اتیلن ساخته شده اند که بسیار سبک بوده و غیر قابل اشتعال می باشند. قالب های لایت فرم، در رنگ های سبز و مشکی هستند و از آن ها در ساخت سقف های سبک به کار می برند.

در کل استفاده از این قالب ها باعث می شود وزن نهایی ساختمان بسیار پایین تر از سقف هایی با دیگر انواع مصالح ساختمانی باشد. روش اجرای قالب لایت فرم در سقف ها بسیار راحت است و کار بتن ریزی در آن ها بسیار کم هزینه و به صرفه خواهد بود. آنچه که در مورد قالب های لایت فرم مسلم است این است که این قالب ها را تا پنجاه بار به آسانی می توان در انواع سقف ها استفاده کرد. این قالب ها را راحتی نمی شکنند و آسیب نمی بینند ولی اگر دچار آسیب دیدگی شدند شرکت های سازنده آن ها را تعویض می کنند.

قالب وافل یا لایت فرم؟

برای اجرای سقف ها در پروژه های ساختمانی و عمرانی بهتر این است که یک مشاوره در مورد استفاده از قالب لایت فرم و یا قالب وافل داشته باشید. آگاهی از معایب و مزایای قالب لایت فرم و قالب وافل کمکی اساسی به سرمایه گذاران برای انتخاب درست بین این دو قالب سقفی را ارائه می دهد.

یکی از مواردی که در مورد این دو قالب باید بدانید این است که در به کار بردن قالب وافل یک طرفه در سقف ها در دهانه های استاندارد در هر شصت سانتی متر دو میلگرد شماره 14 مورد استفاده قرار می گیرد. این میلگردها به طرز کششی و در عوض تیرچه درجا کار گذاشته می شوند و نسبت به قالب لایت فرم یک کیلوگرم در هر متر مربع سبکی سقف را برآورد کرده اند. از طرفی دیگر این را باید گفت که میلگردها یا آرماتورهایی که به عنوان میلگرد حرارتی در کارگذاری قالب های لایت فرم به کار می روند فرق اساسی با میلگردهای قالب های لایت فرم ندارند.

در مورد میزان بتنی که در قالب های لایت فرم و قالب های وافل به کار می رود این نکته حائز اهمیت است که در قالب های لایت فرم به دلیل این که فاصله ی مابین تیرچه های سقفی بخاطر آکس های 60 سانتی بیشتر شده است و این بخاطر قالب های وافل یکطرفه ای است که تعدادشان در دهانه ها کمتر می شود میزان مصرف بتن به نسبت قالب های لایت فرم کمتر به چشم می آید.

قالب لایت فرم

در قالب های وافل و سقف هایی که قرار است با قالب های وافل سرپا شوند مساله ی مربوط به میلگرد وجود ندارد و هزینه ی آن تقریبا معادل صفر است چون از پیش محاسبه شده و هزینه ای بابت میلگرد و بتن پاشنه به آن صورت برای پیمانکار در بر ندارد. اما این مساله برای سقفی که با قالب های لایت فرم قرار است زده شود هزینه بردار است.

هزینه ی آرماتور بندی در قالب های وافل یک طرفه خیلی بیشتر از قالب های لایت فرم است. در ساختمان هایی که برای زدن سقف های آن از قالب های وافل یک طرفه و تیرچه های بتنی درجا استفاده می شود، هزینه ی بیشتری برای آرماتوربندی پرداخت می شود. در حالی که برای استفاده از قالب های لایت فرم که در کارگذاشتن آنها در سقف ها از تیرچه های بتنی از پیش ساخته شده به کار می رود این هزینه به نسبت خیلی کمتر برآورد می شود.

به طور کل باید گفت که کاربرد قالب های لایت فرم یک سری هزینه ها از قبیل چندین مرحله حمل تیرچه ها و هزینه ی آن ها را بعلاوه ی جرثقیل و هزینه ای که برای حمل تیرچه های از پیش ساخته شده و همین طور هزینه های مربوط به کارگاهی که تیرچه ها را ساخته است روی دست سازنده می گذارد که البته با توجه به تمامی مزایایی که برای قالب لایت فرم بیان می شود این هزینه ها صرفه ی اقتصادی نهایی دارد. قالب های وافل نیز از این امر مستثنی نیستند و سازنده باید با برآورد میزان سود و زیان به نتیجه ی لازم در مورد انتخاب هر کدام از این قالب ها برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *